g6, jak i g5. 
Pion zbija ukoœnie, tylko do przodu i tylko o jedno pole w danym 
posuniêciu. Przywilej podwójnego ruchu w pierwszym posuniêciu nie 
dotyczy zbijania. Tak wiêc, na diagramie 2, bia³y pion móg³by zbiæ 
tylko czarn¹ bierkê na g5, czarny pion móg³by zbiæ tylko bia³¹ bierkê 
na f6 lub h6, ale nie na e5. Je¿eli jakaœ bierka sta³aby na h5, pion z h4 
zosta³by zablokowany. Podobnie pion z g7 by³by zablokowany bierk¹ 
stoj¹c¹ na g6. 
Jest jedna szczególna zasada, któr¹ nale¿y zapamiêtaæ w zwi¹zku z 
pionem. Je¿eli pion chcia³by skorzystaæ ze swego przywileju ruchu o 
dwa pola w celu unikniêcia bicia przez wrogiego piona, mo¿e zostaæ 
zawrócony o jedno pole i zbity. Na przyk³ad na diagramie 2, je¿eli
bia³y pion stanie na h5, a czarny pion przemieœci siê na g5, bia³e mog¹ 
zawróciæ czarnego piona o jedno pole i zbiæ go swoim pionem. Ten 
sposób zbijania nazywa siê “en passant” (francuskie okreœlenie “w 
przelocie”) i mo¿e byæ dokonany tylko przez piona, nigdy przez figurê. 
Na koniec nale¿y wspomnieæ o promocji (przemianie) piona w figurê. 
Dzieje siê to automatycznie kiedy pion osi¹gnie ostatni (pierwszy) rz¹d 
szachownicy. Gracz musi wtedy zdj¹æ piona z szachownicy i po³o¿yæ 
na jego miejsce dowoln¹ figurê (z wyj¹tkiem króla). Tak wiêc mo¿e siê 
zdarzyæ, ¿e gracz bêdzie gra³ trzema lub wiêcej wie¿ami, goñcami, 
skoczkami czy hetmanami. Z tego wzglêdu, ¿e hetman jest najsilniejsz¹ 
figur¹, piony praktycznie zawsze promuje siê do hetmana. 
Mimo i¿ pion ma wzglêdnie niewielk¹ wartoœæ mierzon¹ jego 
mobilnoœci¹ -- zasiêgiem ruchu -- jest bardzo wartoœciow¹ bierk¹, 
poniewa¿ zawsze istnieje mo¿liwoœæ jego przemiany w hetmana. 
Roszada 
Tylko raz w trakcie gry wolno graczowi poruszyæ dwie figury w 
jednym ruchu. To posuniêcie nazywane jest roszad¹ i bior¹ w nim 
udzia³ król oraz wie¿a. W trakcie roszady król porusza siê o dwa pola 
w kierunku wie¿y, a wie¿a przechodzi ponad królem i staje obok niego. 
W pozycji na diagramie 3 obaj gracze mog¹ wykonaæ roszady na 
dowolnym skrzydle. 
Bia³e roszuj¹c na skrzydle królewskim powinny postawiæ króla na g1, 
a wie¿ê na f1; roszuj¹c na skrzydle hetmañskim król powinien 
przesun¹æ siê na pole c1, a wie¿a na d1. Analogicznie, czarne powinny 
roszowaæ przesuwaj¹c króla na g8 i wie¿ê na f8, lub króla na c8 i wie¿ê 
na d8. 
+---------------------------------------+ 8 | #W | | | | #K | | | #W | 
|---------------------------------------| 7 | # | # | # | | #H | # | # | # | 
|---------------------------------------| 6 | | | #S | # | | #S | | | 
|---------------------------------------| 5 | | | #G | | # | | ^G | | 
|---------------------------------------| 4 | | | ^G | | ^ | | #G | | 
|---------------------------------------| 3 | | | ^S | ^ | | ^S | | | 
|---------------------------------------| 2 | ^ | ^ | ^ | ^H | | ^ | ^ | ^ | 
|---------------------------------------| 1 | ^W | | | | ^K | | | ^W | 
+---------------------------------------+ a b c d e f g h 
DIAGRAM 3.
+---------------------------------------+ 8 | #W | #S | | | #K | | | #W | 
|---------------------------------------| 7 | # | # | | | | # | # | # | 
|---------------------------------------| 6 | | | # | | | | | | 
|---------------------------------------| 5 | | | | # | ^ | | | | 
|---------------------------------------| 4 | | ^G | | | | ^ | | | 
|---------------------------------------| 3 | | | | | #S | ^S | | | 
|---------------------------------------| 2 | ^ | ^ | ^ | | | | ^ | ^ | 
|---------------------------------------| 1 | ^W | | | | ^K | | | ^W | 
+---------------------------------------+ a b c d e f g h 
DIAGRAM 4. 
Roszada jest dozwolona tylko wtedy, gdy ani król ani wie¿a maj¹ca 
wzi¹æ udzia³ w roszadzie nie wykonywa³y jeszcze ¿adnych ruchów, 
¿adne z pól miêdzy królem i wie¿¹ nie jest zablokowane i ¿adne z 
trzech pól, po których ma przemieœciæ siê król nie jest kontrolowane 
przez bierkê nieprzyjaciela. Je¿eli król jest szachowany, gracz nie mo¿e 
wykonaæ roszady. Na diagramie 4 ani bia³e, ani czarne nie mog¹ 
wykonaæ roszady. 
SPECYFICZNE OKREŒLENIA 
Atak i obrona. 
Mówimy, ¿e bierka ATAKUJE inn¹ bierkê, je¿eli w wyniku 
wykonanego ruchu ta pierwsza staje na pozycji pozwalaj¹cej w 
nastêpnym posuniêciu zbiæ t¹ drug¹. Tak wiêc, w pozycji na diagramie 
5, bia³e mog¹ zaatakowaæ czarnego goñca przesuwaj¹c swoj¹ wie¿ê na 
d1 lub e6. 
Mówimy, ¿e bierka BRONI inn¹ bierkê, je¿eli stoi w ten sposób, ¿e w 
razie, gdyby jakaœ bierka przeciwnika zbi³a bierkê bronion¹, zostanie 
zbita przez bierkê broni¹c¹. Tak wiêc, w pozycji na diagramie 5, czarne 
mog¹ obroniæ swojego goñca przesuwaj¹c skoczka na e4 lub e8 w razie, 
gdyby bia³e zaatakowa³y go wie¿¹ z d1. Je¿eli bia³e zaatakuj¹ z e6, 
czarne nie bêd¹ mog³y    
    
		
	
	
	Continue reading on your phone by scaning this QR Code
 
	 	
	
	
	    Tip: The current page has been bookmarked automatically. If you wish to continue reading later, just open the 
Dertz Homepage, and click on the 'continue reading' link at the bottom of the page.
	    
	    
